Комплексне ПЗ «BAS Будівництво. ERP» – це зручний інструмент для автоматизації управління у будівельній галузі.
Програма забезпечує автоматизацію управління бізнес-процесами та контроль за всіма видами діяльності на будівельних підприємствах. Можливості програмного забезпечення дозволяють використання цього рішення не лише в окремих будівельних підприємствах, але й у масштабних холдингах, які одночасно зводять кілька різних обʼєктів і забезпечують повний цикл будівельних робіт.
Основою для створення вузькоспеціалізованого продукту «BAS Будівництво. ERP» є програма «BAS ERP». Слід зазначити, що у новому програмному продукті збережена вся функціональність материнської програми, водночас розробники додали ті функції, завдяки яким прикладне рішення стає більш зручним саме для будівельної галузі.
Функціонал
Програма дозволяє спростити й автоматизувати такі види робіт, що супроводжують безпосередньо будівництво:
- розробка кошторисів;
- календарне планування будівельного процесу;
- розподіл завдань між підпорядкованими будівельній компанії структурами та сторонніми субпідрядниками, розробка угод про співпрацю з підрядниками;
- обрахунок матеріально-технічних потреб та трудових ресурсів на різних етапах будівництва;
- оперативне планування і демонстрація проведених на обʼєкті БМР. При цьому відображаються деталі щодо термінів виконання і власне виконавців – зміна, період роботи;
- візуалізація різних даних щодо будівництва і можливість використовувати програму подібно до Excel, щоб внести необхідні (фактичні) дані по обʼєкту;
- відображення даних щодо відхилення від графіків робіт з аргументацію щодо причини невідповідності затвердженому плану;
- створення плану використання різного типу ресурсів з вказівкою конкретного механізму або спеціалізації фахівців;
- внесення змін у план виконання робіт за проектом, повʼязане з фактичним виконанням БМР;
- аналіз виконаних БМР і реалізації проєкта загалом;
- порівняльний аналіз різних варіантів проєкта;
- аналіз витрат ресурсів. Порівняння планових фінансових і матеріальних показників цих даних з реальними;
- вивчення питання забезпеченості ресурсами для реалізації кожного проєкта;
- прийом робіт (закриття), виконаних субпідрядними організаціями;
- прийом робіт (закриття) замовником
- створення звітності у вигляді друкованих форм КБ-2в, КБ-3в
- списання матеріально-технічних ресурсів і створення з цього приводу звітності М29;
- розрахунки з партнерами різного рівня – субпідрядними організаціями й підприємствами та замовником проекту.
Блок «Календарно-мережеве планування»
Планування виконання робіт, повʼязаних зі зведенням обʼєкта, за допомогою програмного забезпечення дозволяє:
- визначити час початку робіт;
- вказати термін завершення проєкта;
- розробити логічну послідовність виконання робіт за графіком.
Блок призначений для користувачів, що представляють вище керівництво проекта – проектувальника та безпосередньо керівника будівництва.
Модуль забезпечить повний цикл планування робіт. Для зручності користувача передбачена можливість завантаження даних з інших програмного забезпечення, призначеного для розробки кошторису (АВК5).
До функціональних можливостей блоку належать:
- завантаження задокументованої інформації щодо кошторису будівництва;
- формування кошторисної нормативно-довідкової інформації в базі даних;
- автоматичне формування графіків реалізації робіт щодо зведення обʼєктів будівництва на основі даних кошториса;
- фіксація в ручному режимі обсягів різних видів робіт, у відповідності до даних кошториса;
- оновлення цін (завантаження) на вказані в кошторисі ресурси;
- автоматичне визначення необхідних для різних видів робіт ресурсів. При цьому розподіляються ресурси матеріальні, механічні, людські;
- обрахунок відповідно до даних кошториса і вказівка норм витрат ресурсів різного типу;
- обчислення загального обсягу ресурсів всіх видів для різних типів запланованих робіт;
- обчислення собівартості робіт з погляду витрат ресурсів;
- розподіл вартості всіх робіт у залежності від статей витрат (також різні накладні витрати)
Формування графіка виконання будівельних завдань
Структуру графіка (робіт) можна створити ручним способом або ж за допомогою шаблонів.
При використанні шаблонів для автоматизованого формування структури графіка виконання робіт (варіанти):
- відбір до загальної бази шаблонів робіт, що можуть використовуватися для графіка;
- внесення в програму даних щодо окремих робіт (завантаження)
- наповнення програми частковою структурою з шаблонів (можливо використовувати для цього одну групу робіт чи кілька типів);
- відбір для кожного виду роботи ресурсів, які вказані у даних створених за допомогою ПЗ шаблонів;
- встановлення зв'язків між роботами, що передбачені різними шаблонами;
- збереження у шаблонах завантажених даних щодо всіх видів накладних витрат.
Визначення алгоритму проведення БМР:
- вказівка попередніх чи підготовчих робіт, подальші роботи, різні способи комбінації послідовності БМР;
- встановлення зв'язків між різними типами робіт (види взаємозв'язків, причини затримки виконання тощо);
- розрахунок терміну виконання всіх видів робіт;
- розрахунок необхідних трудових і механічних ресурсів для всіх видів робіт. Показник вираховується у кількості годин або днів, протягом яких має працювати людина чи механізм для виконання певного виду БМР;
- обчислення загального показника тривалості виконання певної роботи (у годинах чи днях), при цьому враховується планування, яке запропоноване графіком робіт та можливості і потреби працівників і обладнання;
- авто-фіксація дат виконання усіх видів робіт з урахуванням запропонованого робочого графіка. При цьому зазначаються взаємозвʼязки між роботами і тривалість виконання різних видів БМР.
Збір загальної інформації про проєкт та сценарій його реалізації:
- Загальні дані за проектом фіксуються для подальшого вичислення собівартості споруди;
-
- Виходячи з зібраних даних, розробляється кілька сценаріїв реалізації проєкта:
-
-
- програма пропонує створення кількох відмінних один від одного сценаріїв реалізації та аналіз проєкта;
-
-
- фіксація всіх змін сценарію реалізації проєкту: коригування структури, кошторисних даних (наприклад, повʼязані зі зміною цін на матеріальні ресурси), даних щодо необхідного обсягу ресурсів тощо
Обрахунок бюджету проекту
За допомогою ПЗ можливо у процесі роботи з бюджетами створити для кожного з робочих проєктів кілька варіантів бюджету, що відповідатиме потребам різних сценаріїв реалізації. При цьому суми витрат на закупівлю матеріалів, будуть відображені в актуальних цінах, зʼявиться можливість порівняння даних щодо запланованих та реальних витрат. Функціонал ПЗ дозволяє:
- формувати пакет видатків для проведення всіх видів робіт;
- класифікувати та згрупувати витрати в залежності від структури виробництва;
- поділ загального бюджету проєкта на основні статті витрат:
- купівля матеріальних ресурсів;
- витрати на механізоване обладнання;
- оплата праці;
- послуги субпідрядних організацій.
- комбінувати накладні за групами витрат;
- відображати окремо витрати на проведення специфічних робіт;
- оновлювати бюджет з урахуванням актуальних цін на ресурси на момент огляду бюджетної документації;
- виділяти у бюджеті готівкові та безготівкові операції;
- порівнювати фактичні витрати і закладені у бюджеті кошти на все будівництво чи певні види робіт;
- обліковувати закладені у бюджеті, проте неосвоєні кошти за різними статтями проектної документації;
- зберігати різні версії бюджету – можна зафіксувати версію, що була актуальна на конкретну дату;
- створювати та зберігати кілька варіантів прогнозних бюджетів по одному проєкту.
Розподіл завдань між кількома виконавцями передбачає:
- пошук і затвердження виконавців для кожного виду робіт. При цьому вибір здійснюється як з власних підрозділів, так і серед субпідрядних організації, що спеціалізуються на таких послугах;
- створення переліку виробничих завдань за проектом для кожного з задіяних на будівництві контрагентів;
- збереження даних щодо тарифів кожного підрядника на виконання доручених видів робіт.
Ресурсна відомість і перелік операцій:
- розбиття потреб щодо матеріальних ресурсів для кожного виду БМР на певний термін;
- порівняння даних кошторису й реальних витрат матеріалів, встановлення різниці, збір даних для списання використаних ресурсів і закупівлі нових матеріалів;
- контроль переміщення матеріалів до субпідрядних організацій, що виконують певні види робіт;
- розподіл матеріалів для виконання різних видів робіт між власними бригадами й субпідрядниками;
- створення кілька варіантів розподілу ресурсів за потребами. Виділення матеріалів відразу на момент початку реалізації проекту або розподіл на весь період виконання БМР;
- формування пакету даних щодо потреб у використанні ресурсів (матеріалів підвищеної цінності) і звичайних будівельних матеріалів, що будуть використовуватися постійно.
Блок «Оперативне планування/управління»
ПЗ пропонує автоматизацію щоденного оперативного управління реалізацією будівельного проєкта. Зокрема функціонал програмного забезпечення дозволяє:
- Плани робіт на певний період (місячні плани):
- створення завдань, які слід виконати у визначений планом термін;
- розподіл робіт на кілька періодів. У плані відображаються завдання на кожен обраний термін роботи;
- формування звіту щодо обсягів БМР, які були виконані за аналогічний часовий проміжок раніше. При цьому вираховуються абсолютні показники та відсоткове співвідношення;
- фіксація щодо фактичних обсягів виконаних робіт за період;
- автоматичний розрахунок план-факту виконання робіт;
- демонстрація обсягу виконаних за певний період робіт, з урахуванням введених фактично;
- порівняння планової і фактичної дати старту і завершення робіт.
- комплектація даних щодо фактично виконаних субпідрядниками робіт;
- Реєстрація невиконання або перевиконання обсягів БМР з вказівкою причин зміни темпів реалізації проекту.
- Розподіл механічних і людських ресурсів на роботи.
- Встановлення інформації про різні види додаткових робіт:
- збереження даних щодо додаткових робіт, які були виконані протягом реалізації проекту;
- формування пакету даних про додаткові роботи. При цьому зазначаються тривалість виконання, обсяг, використання всіх типів матеріальних, механічних та людських ресурсів, різноманітними додатковими витратами тощо.
- Формування пакету даних про витрати матеріалів для виконання різного типу робіт:
- створення списку використаних матеріальних ресурсів на основі виконаних робіт;
- обчислення фактичної кількості матеріальних ресурсів;
- облік (автоматичний) актуальної вартості витрачених матеріальних ресурсів за наявними цінами ТМЦ;
- порівняння між плановою та фактичною витратою ТМЦ;
- демонстрація різниці у витратах і фіксація причин відхилень для цих ТМЦ;
- доступна функція внесення номенклатури, яка не була зазначена в кошторисі;
- Облік результатів роботи працівників та використання технічних ресурсів.
Блок «Аналіз, звітність»
Вбудована звітність дозволяє відображати різні аспекти БМР:
- Аналіз виконаних БМР з порівнянням даних кошториса й остаточних фактичних витрат на будівництво (план і факт):
- порівняльний аналіз всіх періодів виконання БМР у розрізі кошторисних даних і фактичних витрат;
- порівняльний аналіз обсягів БМР, при якому порівнюється плановий обсяг та загальна кількість фактично виконаних БМР.
- Зіставлення кількох варіантів сценаріїв проекту:
- порівняльний аналіз структури кожного сценарію проекта;
- аналіз бюджетів, які прописані в кожному сценарії.
- Проведення план-фактного аналізу:
- порівняння планової і реальної собівартості;
- аналіз показників рентабельності та маржі;
- порівняння план-фактних норм будівельних матеріалів, які потрібні для виконання робіт.
- Обчислення загальної вартості реалізації проєкту:
- кілька варіантів відображення бюджетів (0 + 12, 3 + 9, 6 + 6, 9 + 3);
- порівняння кількох варіантів бюджетів та реальних показників витрат за проектом;
- Вивчення і порівняння даних щодо витрат ресурсів різних видів:
- аналіз даних щодо запланованих і реально використаних матеріалів;
- збір даних щодо норм матеріальних витрат, порівняння планових і реальних витрат ресурсів;
- формування пакету даних щодо повного обсягу необхідних для виконання певних видів БМР матеріалів, порівняння з реальними витратами, необхідними для виконання БМР.
- Аналіз актів прийому та закриття робіт:
- створення списку робіт, які кожен конкретний субпідрядник (з зазначенням контрагента)
- вказівка обсягів виконаних субпідрядною організацією та прийнятих робіт з зазначенням вартості послуг;
- перелік робіт, прийнятих замовником з зазначенням ціни їх виконання.
- Вивчення стану забезпеченості матеріальними ресурсами для реалізації проєкту:
- вказівка загальної потреби матеріальних ресурсів для реалізації проектів;
- вивчення обсягу матеріальних ресурсів у розрізі наявних, замовлених, доставлених та недоставлених поставщиками;
- вивчення наявності матеріальних ресурсів на складах;
- демонстрація даних щодо обсягу використаних матеріалів за проектом;
- демонстрація даних щодо обсягу необхідних для завершення проєкта ресурсів.
Блок «Додаткові можливості»
Програмне забезпечення має додатковий функціонал, який робить використання ПЗ не лише більш зручним, але й більш ефективним. Саме це робить програму прийнятною для щоденного обслуговування потреб управлінців на будівництві:
- Порівняння реальних показників та розрахованих у кошторисі ресурсів:
- при цьому у ПЗ можливо вказати, які показники відповідні, а які не співпадають з плановими. Порівняльний аналіз можна проводити неодноразово, на різних етапах реалізації проекту. Це допоможе формувати план закупівель;
- Можливе використання коефіцієнтів, що дають можливість перерахунку для коректного відображення обсягу необхідних ресурсів (наприклад, передбачений перерахунок для товарів, у яких відрізняються одиниці вимірювання).
- Внесення змін до оперативних планів по проєкту:
- зміна запланованих на певний період обсягів будівельних робіт. Можливо використання у плануванні даних щодо фактично виконаних робіт за попередні періоди;
- корекція обсягів робіт для пришвидшення темпу будівництва, щоб надолужити відставання через невиконані у попередні періоди БМР;
- внесення певних обсягів позапланових БМР в оперативний план реалізації проекту;
- збір і комплектація даних про фактичне виконання додаткових робіт.
- Внесення коректив щодо потреб в ресурсах різного типу:
- зміна обсягу необхідних для реалізації оперативних планів матеріально-технічних запасів;
- формування потреб у всіх видах ресурсів, необхідних для реалізації позапланових завдань;
- додавання даних про незаплановані, але необхідні для БМР ресурси.